ZŠ Pardubice - Studánka - Projekt EGS - Den zemí

Projekt EGS - Den zemí

10. září 2008, 10:20 Mgr. Jiří Mandys

Co jsou průřezová témata a jaký je jejich smysl?

Průřezová témata jsou novým prvkem ve vzdělávání a jejich obsah reflektuje aktuální problémy současného světa. Zdůrazňují multikulturní, demokratický, globální a proevropský aspekt výchovy a vzdělávání. Přispívají k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji žáka, k získání základní úrovně mediální gramotnosti a vnímání důležitosti environmentální problematiky.

Procházejí napříč vzdělávacími oblastmi, propojují vzdělávací obsahy různých oborů a umožňují přistupovat ke vzdělávacímu obsahu komplexně. Jsou důležitým formativním prvkem a podílejí se na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí.

Smyslem průřezových témat není jen doplňovat vzdělávací obsah vyučovacích předmětů, ale otevřít žákům další perspektivy poznání a umožnit jim získat zkušenosti, které využijí v každodenním životě. Poskytují příležitostí pro individuální rozvoj a uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou komunikaci a spolupráci. Mohou působit na celkovou atmosféru školy a na utváření vzájemných vztahů.

 

Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech prolíná všemi vzdělávacími oblastmi, integruje a prohlubuje poznatky a umožňuje uplatnit dovednosti, které si žáci osvojili v jednotlivých vzdělávacích oborech. Podporuje ve vědomí a jednání žáků tradiční evropské hodnoty, k nimž patří humanismus, svobodná lidská vůle, morálka, uplatňování práva a osobní zodpovědnost spolu s racionálním uvažováním, kritickým myšlením a tvořivostí.

 

Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka:

- rozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti a hodnotit je v širších souvislostech

- rozvíjí a integruje základní vědomosti potřebné pro porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy

- rozvíjí schopnost racionálně uvažovat, projevovat a korigovat emocionální zaujetí v situacích motivujících k setkávání, srovnávání a hledání společných evropských perspektiv

- pomáhá překonávat stereotypy a předsudky

- utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti

- podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám

 

 Zadání celého projektu „Den zemí“ společně s jeho organizací a hodnocením si můžete stáhnout...

zadani-dz.pdf191.27 KiB
zadani dz.pdf

 

Podrobné zadání a úkoly k jednotlivým stánkům - Indie, Japonsko, Rusko.

indie.pdf163.4 KiB
indie.pdf

japonsko.pdf152.88 KiB
japonsko.pdf

rusko.pdf135.25 KiB
rusko.pdf

kol. učitelů