Nadšení, kreativita a vědecký duch naplnil tělocvičnu SPŠCH V Pardubicích dne 22. února 2024, kdy se konal nezapomenutelný Festival vědy a techniky v Pardubickém kraji. Tato prestižní událost přilákala pozornost nejen odborníků a nadšenců, ale také široké veřejnosti, která se těšila na poznání nejnovějších vědeckých objevů od nadaných mladých žáků ze středních a základních škol.
Letošní ročník měl zvláštní nádech, neboť se do soutěže zapojila i naše škola celkově se třemi týmy pod mým vedením. Týmy byly připravené předvést své vědecké projekty, na kterých jsme společně intenzivně pracovali po dobu půl roku. Cílem soutěže bylo vytvoření a následná prezentace těchto projektů, které se staly vyjádřením nejen jejich vlastního úsilí, ale také nadšení pro vědu a techniku.
Každý tým si vybral vlastní téma, kterým se bude zabývat. Od zkoumání nových alternativních materiálů pro pěstování rostlin, přes kouzlo luminiscence až po každodenního pomocníka doplnění energie – kávy. Týmy se pustily do práce s vervou a odhodláním a výsledky jejich úsilí byly pozoruhodné. Všechny účastnice velice chválím za skvělou práci, kterou odvedly a za přízeň, kterou mi a celé soutěži věnovaly.
První tým se zaměřil na téma Luminiscence pod názvem projektu "Světelné záření bez elektřiny". Tvůrkyně projektu, Lucie Bílá a Amélie Vondrová z 8.C, odhalily tajemství tohoto jevu a představily ho prostřednictvím vlastních experimentů. Jejich práce zahrnovala hledání informací, praktickou část s pokusy, zpracování naměřených dat, prezentaci tohoto kouzelného jevu pro mladší žáky z naší školy, až přes rozeslání dotazníků o povědomí o luminiscenci a mnoho dalšího. Tým si dokonce připravil luminiscenční krabičku, ve které demonstrovaly tento jev veřejnosti a porotcům přímo na místě. Tento komplexní projekt následně prezentovaly před odbornou porotou s úspěchem.
Druhý tým, který reprezentovala Adéla Ferbasová z 8.C, se zaměřil na téma "Změna pH půdy". Její projekt zkoumal vliv změn pH půdy na pěstování levandule a hledal alternativní metody péče o tuto rostlinu. Adéla provedla měření pH půdy v různých oblastech a zkoumala možnosti úpravy pH pomocí různých alternativních metod. Dále se zaměřila na zpracování těchto dat, přes jejich analýzu až po tvorbu dotazníků z řad svých spolužáků týkající se levandule.
Posledním týmem, který se probojoval do krajského kola, byl tým Veroniky Procházkové a Jolany Černé z 9.B. Ty se zabývaly tématem kávy a jejím vlivem na lidský organismus. Projekt s názvem "Dáte si kávu?" zahrnoval dohledávání informací o kávě, experimenty s měřením pH kávy pomocí pH metru, následně sběru těchto údajů, přes vyhodnocení výsledků, doporučení konzumace kávy či naopak? Žákyně též demonstrovaly projekt mladším žákům a pokládaly jim informace, aby zjistily jaké povědomí o kávě mají.
Soutěžní den pak přinesl mnoho vzrušení a očekávání. Týmy prezentovaly své projekty s vášní a odhodláním, přičemž nešetřily žádnými detaily a informacemi. Porota, složená z odborníků v daném oboru, pečlivě posuzovala každý projekt a hodnotila jeho originalitu, technickou složitost a přínos pro vědeckou společnost. Pro nahlédnutí do atmosféry soutěže můžete využít přidané fotografie.
-
Obhajoba projektu – Dáte si kávu?
-
Dáte si kávu?
-
Postup do krajského kola – Tým 1
-
Postup do krajského kola – Tým 2
-
Postup do krajského kola – Tým 3
-
Projekt – Změna pH půdy
-
SPŠCh – Prezentace projektů
-
SPŠCh – Prezentace projektů
-
SPŠCh – Prezentace projektů
-
SPŠCh – Prezentace projektů
-
SPŠCh – Prezentace projektů
-
Obhajoba – Světelné záření bez elektřiny
-
Projekt – Světelné záření bez elektřiny
-
Týmy s naší paní učitelkou
Je nesmírně potěšující vidět, jak naše škola exceluje v oblasti vědy a techniky a jak se naši studenti zapojují do takovýchto projektů s nadšením a odhodláním. Všem třem týmům gratuluji a přeji hodně úspěchů v nadcházejícím krajském kole a věřím, že naše škola bude moci opět oslavit další triumf.